Het zonnige noorden

3 april 2014 - Waipu, Nieuw-Zeeland

We zijn in middels in Northland, de noordelijke punt van het noordeiland.  Hier geen bergen meer maar heuvels en kuststadjes. Doet ons een beetje denken aan de westkust van Florida, maar ook aan Zuid-Engeland.  En ook weer niet…

Na Auckland hebben we eerst een stop gemaakt bij Orewa (aan de Pacific-kust). Zoals wel vaker staanplaatsen direct aan zee maar dit keer is ook de temperatuur van het zeewater eens dragelijk. Niet onvermeld mag blijven dat Alex en ik het mooiste zandkasteel van het strand hebben gemaakt (ik geloof ook het enige zandkasteel).

Vervolgens zijn we  doorgereisd naar Tutukaka. Aldaar zijn we per boot naar de ‘‘Poor  Knights Islands”  (wie verzint die namen?) gegaan om te snorkelen en te zwemmen tussen de rotsen en vissen. Schijnt beste duiklocatie in NZ te zijn en wereldwijd ook enige faam te genieten. Terecht want het is één groot aquarium en het zicht is met 20-30 meter riant. Dag daarna een surfles genomen. Ging niet onaardig al zeg ik ’t zelf; 1,2,3 ... en staan. ..en weer vallen. En maar sjouwen met dat board in de branding!

Het plan om nog verder naar het noorden te reizen naar ‘The Bay of Islands’, hebben we definitief losgelaten. We hebben al zo veel mooie stranden en baaien gezien dat dat vermoedelijk niet zo veel meer toevoegt (althans niet voldoende om weer zoveel km extra te rijden). In plaats daarvan zakken we weer rustig de kust af, terug naar Auckland. Daar leveren we zondag a.s. de camper weer in, waarna we nog een paar dagen in de stad en omgeving doorbrengen voordat we naar de Cook Islands vliegen.

Zo gezegd, zo gedaan. Onderweg hebben we vandaag nog het “Adventure Forest” in Whangarei aangedaan, een klimbos gerund door een enthousiast Frans echtpaar. Uitdagende touwparcoursen waarvan een aantal ook geschikt is voor leeftijdscategorie Alex (en dat zie je in NL niet vaak). Juist dat samendoen maakt het speciaal en je ziet het zelfvertrouwen van Alex groeien; ‘ik help je wel mama’. Zie ook filmpje. Nu dag afsluiten met een wijntje; ondergaande zon, leeg  strand, in de verte nog wat surfers. Heel poëtisch allemaal :-)

Hier overigens nog volop zomer; zon en temperaturen van > 20 graden dus de warme kleren kunnen definitief in de kast (of naar huis). Die hogere (subtropische) temperaturen zijn ook het unique selling point van Northland en dat wordt natuurlijk maximaal uitgemolken in alle reclameuitingen: ‘we just don’t do subzero temperatures.. ever!”. Het blijft overigens een rare gewaarwording dat het warmer wordt naarmate je meer naar het noorden gaat. Maar je hoort ons niet klagen!

1. Jacqueline:
    3 april 2014
    Hoi Maarten/Inge en Alex,
    zijn jullie dan niet op 90 miles beach geweest? Das wel een beetje jammer, maar ik begrijp het wel, dat jullie al zoveel miles gereden hebben! Echt leuk hoor al jullie verhalen! En hoe vinden jullie die mooie supermarkten met al die wijnen, die geselecteerd zijn en alles??

groetjes, Jacqueline
  2. Marise:
    3 april 2014
    Ha lieve 3 musketiers, volg alle avonturen met een glimlach en een tikje jaloezie. Wat een mooie droom zijn jullie aan het leven, wauw.... Kan het zijn dat Alex op elke foto ietsje groter, wijzer en stoerder lijkt? Veel liefs uit het ook best wel zonnige Voorburg
  3. Maaike:
    6 april 2014
    wie is die jonge god op dat surfboard ?! :-)
  4. Anandi:
    7 april 2014
    Ook ik lees met veel plezier jullie verhalen over alle avonturen, geniet er maar goed van daar! Liefs, Anandi