meer korte stukkies

7 juli 2014 - Darwin, Australië

Toch panne...

In Katherine hebben we de auto naar een garage gebracht vanwege de lekkende tank. Die bleek zoals we al vermoedden inderdaad gescheurd. ... maar geen lasser op korte termijn te vinden. Dus noodreparatie (tape en plakband?) en met een vertraging van 24 uur konden we door. Naar achtereenvolgens Kakadu, Litchfield en Darwin.

Mary River

Op de terugweg van Kakadu huren we zelf nog een bootje in Mary River en het duurt niet lang voordat we een croc spotten. Zo'n 3,5 meter lang schatten we. En daarmee gelukkig net kleiner dan onze boot. Want  van een croc die groter is dan je boot, word je toch wat onrustig.  Althans wij. Maar zat mensen in 2 meter bootjes...

Er is er een jarig....

Of eigenlijk twee. de verjaardag van Alex hebben we gevierd in Jabiru, midden in Kakadu, maar met een echte verjaardagstaart van de Duitse Bakker. Een klein stukje beschaving in de wildernis :-) mijn verjaardag hebben we doorgebracht op het strand in Darwin bij de jaarlijkse Beer Can Regatta. Een van de eerste vragen van Alex was overigens: mag ik nu ook langer opblijven? Dat wordt nog wat op school want hij blijft nu al (te) lang op!

Territory Day

Inmiddels is ook Territory Day achter de rug, de jaarlijkse feestdag van NT waarin het toegestaan is om vuurwerk te kopen en af te steken. Alle bezoekende Ozzies dus helemaal hyper want vuurwerk is thuis niet te verkrijgen. Vielen bijna van hun stoel toen wij terloops melden dat dit in NL ook jaarlijkse kost is. Met dito jaarlijkse kosten...

WK 2014

Prettige bijkomstigheid van onze autopech was dat we een nacht in een huisje (zeecontainer is een betere aanduiding) moesten. Zodat we nog net de wedstrijd tegen Chili konden meepakken. Althans de eerste helft...want het is moeilijk wakker blijven met die onchristelijke speeltijden (althans voor deze regio). En dat gaat nog erger worden in Singapore en Thailand maar 't vooruitzicht van een finale ( met NL?) op een Thais strand maakt veel goed.

PC-gedoe

Het lijkt erop dat onze laptop nu definitief de geest heeft gegeven. Doet helemaal niets meer en dat is wat onhandig met raadplegen route, oploaden foto's en bijwerken verslag (mail kan nog via smartphone). We doen t nu houtje- touwtje via het tablet. ....(dus daarom duurde dat verslag zo lang!)

Aussie lingo

Met de Mexicans worden inderdaad de inwoners van Victoria bedoeld. Stubbie-holder is voor Charlotte die als eerste het goede antwoord had, maar eervolle vermelding voor Michiel die ook de achtergrond erbij vermeldde; in jaren 70 gingen vele Victorians vanwege de slechte economische omstandigheden in de eigen staat naar andere staten om daar werk te zoeken.  Grappig overigens dat onze Australische vrienden deze achtergrond niet kenden. Zij veronderstelden dat het te maken had met het feit dat een groot aantal Victorians, met name grey nomads, in de koude maanden naar de warme noordelijke staten trekt. En inderdaad: every other license plate is Victorian!

P.S. een aardige nickname voor de grey nomads is `ski `: spending kids inheritance. Zelf zijn ze ook niet zonder humor. Zo troffen we vandaag het volgende motto aan op een caravan: ' adventure before dementia ' :-)

Jumping crocs

Klinkt als een circusact en dat is het ook wel een beetje. Maar dan wel een heel spectaculaire. Bij de Aidelaide rivier zijn er diverse operators die zich hierin specialiseren. Het recept is eenvoudig; men neme een kip, hangt die aan een touwtje boven het water en wacht af... Showtime! Je weet niet wat je meemaakt als de crocs 2 meter verticaal het water uitkomen. Dus keep your hands in the vehicle at all times :-)

De grote drie

NT heeft de nodige national parks. Met als meest bekende: Katherine, Litchfield en Kakadu. De laatste is veruit de grootste en zelfs een van de grootste van Oz met zo'n 20.000 vierkante km, grofweg de omvang van Wales. Projecteer dat maar eens op de kaart van NL! En big is niet noodzakelijkerwijze beautiful maar in dit geval wel :-) watervallen, wetlands, crocs, aboriginal rotstekeningen en zelfs een aardige nederzetting (Jabiru). Alleen de uraniummijn (!?) detoneert wat.

Heel boeiend overigens om te zien dat er allerlei samenwerkingsvormen zijn gevonden met de traditional owners, de aboriginals.  Het verst is men gegaan in Katherine. Zo is Katherine Gorge NP hernoemd in Nitmiluk NP, is het eigendomsrecht van de desbetreffende stam onderkend en formeel erkend, en hebben vertegenwoordigers van deze stam een meerderheidsstem in een gemeenschappelijke board die waakt over de exploitatie. Er is dus wel degelijk vooruitgang geboekt vwb positie aboriginals!

Flies and mozzies

Kakadon't is de bijnaam van Kakadu, vooral vanwege de overlast van muggen. Bij de wetlands (Cooinda en omgeving) inderdaad beduidend meer mozzies maar al met al is het ons zeer meegevallen en dat geldt meer in het algemeen voor mozzies en flies in de outback. Ook de luchtvochtigheid en warmte is in deze periode (cold dry) goed te doen. Sterker nog, schreven we onlangs nog over de klamme nachten, inmiddels weten wel beter (!) en hebben we weer een extra laag aan want het 't is 's-nachts bepaald fris. Werd 't maar eens zomer :-)

Controlled burning

Je komt ze in deze periode (dry cold) vrij regelmatig tegen: bewust aangestoken bosbranden. Gebeurt via ontvlambare patronen die door helicopters worden gedropt. Bedoeling is om nieuwe aanwas een kans te geven en te voorkomen dat er later in het seizoen grotere onbedwingbare branden ontstaan. Methode die is overgenomen van de Aboriginals en bewezen succesvol is. Maar je staat wel raar te kijken als de berm plots in de fik staat!

Darwin

Onze overtollige campinggear hebben we verkocht of weggegeven tijdens een lawnsale.  De bushcamper is weer schoongemaakt en ingeleverd en we hebben voor de laatste dagen onze intrek genomen in een cabin in de omgeving van Darwin. Aangename kleine stad met veel bezienswaardigheden waaronder het Territory Wildlife Park, Crocosaurus (everything you always wanted to know about crocs...), de Berry Springs Nature Reserve (en hotsprings gaan nooit vervelen) en de Mindil night markets.

Tot slot

Morgen vliegen we naar Singapore, voor deel 1 van de terugreis. Voordat we deel 2 doen, nog een paar dagen strandhotel in Phuket. We verkeren dus nog even in de ontkenningsfase :-) In Phuket hopen we ook Michiel en Claudia weer te treffen die speciaal uit Dubai overkomen voor wat fun in the sun. Vraag is wel of we met de staatsgreep veel verder komen dan de hotelbar :-)

Maar wat gaan we Oz missen; de laid back houding van de Ozzies, de eindeloze dirtroads en watercrossings; de adembenemende sterrenhemels, de eigen kampvuurtjes... en natuurlijk de verslavende Tim Tam koekjes :-).

De totaalscore

Met de bushcamper hebben we zo'n 7772 km gemaakt. Aansluitend met onze huurauto in Darwin nog eens 328 km. Gecombineerd met onze eerdere km in NZ en Oz bedraagt het  grand total 14.400 km. Het is wat triviaal maar toch!

1. James Schwarz:
    Te laat, natuurlijk....
    Van harte voor Alex en Maarten. Flying Crocs voor je verjaardag lijkt me geweldig!
  2. Claudia:
    7 juli 2014
    Woohoo nog 8 nachtjes slapen en we komen naar Phuket:-) we waren toch al niet van plan verder dan de hotelbar en het zwembad te gaan. Hebben genoeg aan het goede gezelschap! Nog iets nodig uit Dubai? PS neem een croc handtasje voor me mee x
  3. Mireille:
    7 juli 2014
    Nog van harte Maarten en geniet van de laatste weken. Fijn jullie snel weer te zien
  4. Ella:
    7 juli 2014
    Alsnog gefeliciteerd mates! En zo nadert het einde langzaam. Time flies...
    Geniet nog van dat laatste stukkie. En geniet van Phuket!
  5. Corien:
    7 juli 2014
    Lieverds, hartelijk gefeliciteerd nog! Wij zitten momenteel in Beijing en vertrekken 9 juli naar Mongolië. Je kan ons volgen: fredco.reislogger.nl
    XXX Corien
  6. Michel Buyls:
    7 juli 2014
    Aangezien de Pc gesneuveld is, zijn de verjaardagswensen van Arlette en ik wellicht niet gelezen op Whatsapp. Bij deze dan nogmaals : gelukkige verjaardag voor Maarten en 3 maal happy b............TO YOU, !!!!! ( zelf in te vullen of te zingen)
  7. Beer en Ingrid:
    7 juli 2014
    Happy Birthday to you, Maarten !!! (Ben blij dat ik er toch een beetje bij was... )
  8. Willem H.:
    11 juli 2014
    Dat was een lange pauze tussen de verhalen. Gelukkig niets erg, alleen de pc. Weer fijn jullie te volgen, maar het eind komt jammergenoeg in zicht. Geniet straks lekker op de paradijselijke stranden in Thailand.