Rotorua; dansen op de vulkaan

27 maart 2014 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Rotorua afficheert zich zelf als de ‘coolest hot city’ en dat is wel spitsvondig want Rotorua is hip èn heet. Letterlijk, want de stad die ook op een breuklijn ligt, is het episch centrum van de geo-thermale activiteit in NZ. Overal zijn geysers en natuurlijke bronnen en het is bepaald geen straf die te bezoeken. Want bij bronnen horen hotpools. En de zwavellucht went …

Rotorua is ook een centrum van Maori kunst en cultuur (1/3 van de bevolking van Rotorua is ook van Maori-komaf) en overal  vinden Maori- zang- en dansvoostellingen plaats. In ons geval bezoeken we “Te Whakarewarewantanga o te ope taua a wahiao”. Dat is natuurlijk een mond vol, dus ‘t wordt vaak afgekort tot Whakarewarewa. Dat is ook veel makkelijker uit te spreken …

Het is een levend dorp waar zo’n 25 Maori families wonen.  Veel meer is ook niet mogelijk want de geysers  zitten soms in de achtertuin (!). Rondleidingen en optredens worden door hen zelf verzorgd Het oogt allemaal trots, zelfbewust en blijmoedig (niets geen slachtofferrol). En ook de haka -  met uitgestoken tong en wijdopen gesperde ogen  -  stelt niet teleur.  Het woord is ook meteen blijven hangen bij Alex die nu haka, haka i.p.v. aanvallen roept bij het stoeien ;-)

Natuurlijk biedt Rotorua ook het gebruikelijke scala aan activiteiten; jetboating, skydiving en bungyjumping. Zorbing – in een opblaasbal (al dan niet gevuld met water) de helling af – waren we nog niet tegengekomen.  Ook railcruising - met een soort golfcart over een ongebruikte spoorlijn - is een nieuwe.

Wij houden ’t bij mountainbiking in het Whakarewarewa forest, één van de mooiste locaties van NZ met meer dan 100 km trails (handig zo’n trailmap op een zakdoek!). Ditmaal op ons niveau en net als met de camper laten we de snellere rijders beleefd passeren .

Met een bezoek aan het Roturua museum of art en history sluiten we ons bezoek aan Rotorua af. Het sprookjesachtige gebouw (het voormalige badhuis waar welgestelde Europeanen in het begin van  20e eeuw kwamen baden) is minstens zo leuk als de collectie zelf.

Morgen rijden we via Hobbiton (waar de voormalige filmset van the Shire is herbouwd) naar Waitomo. Plan is nog steeds om op vrijdag 29 maart a.s. de ‘running of the sheep’ in Te Kuiti bij te wonen (onderdeel van het Big Muster festival). Schijnt - een spektakel te zijn als er 2000 schapen door de straten ‘scheren’. Pamplona maar dan nèt anders!

Aansluitend rijden we in één ruk naar Auckland want we hebben tickets voor een rugbywedstrijd ‘s-avonds. En rugby is hier een religie. Eens kijken of wij ook tot het geloof kunnen komen ;-)

P.S. hot news hier - afgezien van de zoektocht naar het toestel van Malaysian - is dat Prins William en Kate Middleton naar NZ komen.

1. Annette:
    29 maart 2014
    Wat een geweldig mooie foto's weer! Prachtig om jullie mooie reisverhalen te lezen.
  2. Corien:
    29 maart 2014
    Hoi lieverds, weer een heel leuk verslag! Geniet ervan.
    Groetjes,
    XXX
  3. Simon en Jonas:
    30 maart 2014
    We genieten erg met jullie mee, mooie verhalen en foto's, geniet!
    groet uit het zonnige Voorburg, seizoen is geopend op het veldje...
  4. Willem H.:
    31 maart 2014
    Veel plezier bij 'running the sheeps'. In Nederland is het nu tijd voor lekker zuiglam. De lammetjes lopen in de wei ;-))