Praktische zaken

25 maart 2014 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Holiday parks

Campings worden hier holiday parks genoemd en bieden vaak een volledig scala aan accommodatie, van dormbeds tot luxe huisjes tot (un)powerd sites voor kampeerders. Doet wellicht denken aan ‘hi de hi’ van vroeger maar is het beslist niet :-)

Het kiezen doen we op een aantal manieren. Natuurlijk hebben we een ouderwetse, papieren LP bij ons (don’t leave home without it). Daarnaast hebben we een hele handige app “campermate” (‘mate’ wordt ook in NZ gebruikt!) met recente reviews. Top 10 en KIWI zijn de grote spelers/ketens en hebben in het algemeen de meeste faciliteiten (zwembad, speeltuin). Laat zich dus raden waar we vaak heengaan…

We proberen echter ook zo nu en dan ‘een independer’, die vaak verbazing-wekkend goed en aanzienlijk goedkoper zijn. Van ons voornemen om meer gebruik te maken van de DOC-campsites (met rudimentaire voorzieningen) is nog niet veel terecht gekomen. Gemakzucht vrees ik… En fin in Australië is er nog voldoende gelegenheid voor back to basics. Hoe dan ook, want de bushcamper die we daar hebben is een stuk primitiever dan ons huidige luxebeest ;-) .

Openbare ruimte

Zoals wel vaker in het buitenland, valt ons weer op hoe fraai de openbare ruimte is; straten zijn schoon, speeltoestellen zijn goed onderhouden en in openbare toiletten - en daar zijn er veel van - is er altijd wc-papier (hoera!).

Het kan dus wèl (en roept de vraag op waarom dit in NL niet mogelijk is). Heeft wellicht te maken met de alom aanwezige community sense en de verbinding met de natuur die hier van oudsher aanwezig is (Maori).... En da’s een mooi bruggetje naar iets anders.

Afvalverwijdering

De KIWI’s zijn trots op hun land en de vele natuur. En terecht. Dus afvalscheiding wordt hier zeer serieus genomen. Op bepaalde punten is men daarin verder dan in NL. Zo worden ook plastic flessen en blikjes apart ingezameld en soms etensresten (voor de wormen). Is alleen jammer dat ‘t telkens weer nèt anders is geregeld; karton en plastic vandaag bij elkaar of weer net niet? Bovendien krijg je in de supermarkt dan weer voor zo ongeveer elke boodschap een plastic tasje, waardoor je zo met 4 á 5 tasjes de deur uitloopt.. …zelf inpakken is overigens nergens nodig en daar kunnen we wel aan wennen!

Dagelijkse omgang met de KIWi’s

Na een paar weken is ‘t nogal pretentieus om iets op te merken over de aard van de bevolking, maar vooruit... onze indruk is dat de Kiwi’s, hoewel zeer vriendelijk en hoffelijk (en ook daar kunnen we aan wennen!), nèt iets gereserveerder zijn dan de Aussies en in ieder geval bescheidener.. Begin je de conversatie echter met een compliment over hun land of streek en ze komen helemaal los en lijken oprecht in je geïnteresseerd. Je wordt er vanzelf ook aardig van :-).

Rijden in NZ

Hierover hebben we al ’t nodige geschreven. We kunnen niet anders zeggen dan dat ’t snel went. Ook de one lane bridges en de inhaalstroken. Wat zeker helpt is dat men in het algemeen zeer hoffelijk is in het verkeer. Toeteren is uit den boze (zo not done!) en gekke, onverantwoordelijke inhaalmanoeuvres zijn we nog niet tegengekomen.  Men wacht gewoon tot de volgende inhaalstrook om de volgende camper in te halen ;-) Soms is het net een optocht!

Ook de dagelijkse klusjes (waterlevels checken en bijvullen, wc- en keukenwater afvoeren, slangen spoelen, gasfles checken) wennen snel. Het dumpstation heeft geen geheimen meer en we zijn in minder dan 10 minuten weer weg. En dankzij het dispuut ruikt het bij ons iedere dag heerlijk fris naar dennengeur. Of  vanille… of fruit cocktail :-)

E-mail en internet en telefoon

Telefoneren is kinderachtig eenvoudig met de lokale prepaid cards die we hebben aangeschaft.  Met dien verstande dat je bereik bij de stadsgrens vaak ook ècht weg is.3G is op het Noord-Eiland overigens aanzienlijk beter dan op het Zuid-Eiland. Zal ongetwijfeld verband houden met de ‘bevolkingsdichtheid’;  2/3 van alle 4 mln. Kiwi’s woont op het Noord-Eiland, en 1 op de 4 zelfs in Auckland (!). Hoezo bevolkingsdichtheid?

Internetten (surfen, bijwerken blog, uploaden en backuppen van foto’s) doen we via internetkaarten die je overal kunt kopen en waarmee je dan via een Wifi-hotspot op de camping of elders kunt inloggen. Kwaliteit en snelheid van het signaal varieert sterk. Dus duurt het reisverslag wat langer, dan weten jullie waar het aan ligt (of gewoon writer’s block).  Overigens nog een hoop plekken zonder WIFI. Vandaag weer een leuk bordje gespot bij de receptie van onze camping; “Sorry no WIFI, talk to each other.” -:)

1. Marielle:
    27 maart 2014
    Mooie boodschap.. talk to each other!!

Lots of fun there! Ciao, Marielle
  2. Merlijn:
    27 maart 2014
    Leuk om jullie verhalen te lezen! Brengt me natuurlijk terug bij onze reis door NZ. Op de foto's zien jullie erg lekker ontspannen uit, houden zo.