Queenstown: try before you die

2 maart 2014 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Vanwege wat praktische complicaties hebben we ‘t idee om te gaan mountainbiken langs het Otago Central Rail trail (voorlopig) laten varen. In plaats daarvan zijn we verder de bergen in getrokken en hebben ‘ons kamp’ inmiddels opgeslagen in Arrowtown, een vml. mijnwerkersstadje met een prachtig geconserveerde Main Street die zo als decor voor een western zou kunnen fungeren.

On eigenlijke doel is Queenstown, dat zichzelf afficheert als het ‘Global Adventure Capital’.  En dat is geen grootspraak, want je kunt het inderdaad zo gek niet bedenken of in Queenstown kan het. Je budget en je zenuwen zijn de enige restrictie.  Laatste toevoeging aan het arsenaal adrenaline-verhogende activiteiten is een kruising tussen een speedboat en onderzeeboot (hydro attack zie link). Compleet met haaievinnen en een haaiebek en het apparaat kan ook echt uit het water springen. Helaas hebben we ‘m nog niet in actie gezien…

Met Alex moeten we het natuurlijk enigszins kalm aandoen maar hij is net groot genoeg voor de Shotover Jet (met een speedboat op topsnelheid door een canyon) dus die ervaring  willen we  ‘m niet onthouden. Onszelf ook niet natuurlijk want dit is wel één van de klassiekers. Aanvankelijk is Alex een beetje timide, maar na afloop wil hij direct een tweede keer!  De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij met een speeltuintje ook helemaal happy is. Dus dat soort dingen doen we ook ;-)

Om te chillen ’s-middags met de kabelbaan omhoog geweest om te rodelen en van het uitzicht te genieten want Queenstown is werkellijk spectaculair gelegen aan meer met bergen rondom. En vanaf elke berg: skiën, raften, mountainbiken, paragliding, hanggliding etc (in alle varianten)

Queenstown is natuurlijk ook de bakermat van het bungyjumpen dus in het kader van ‘try before you die` moest het er nu maar eens van komen...... en met enige trots kan ik melden dat die ook weer afgevinkt kan worden (zie foto's, video volgt). Weliswaar niet de hoogste bungyjump maar wel de mooiste, op de plaats waar het allemaal begon; de Kawarau bridge. Inge heeft zich ook niet onbetuigd gelaten en een mooie zipride gemaakt.

Inmiddels zijn we doorgereden naar te Te Anau aan de westkust voor een bezoek aan de wereldberoemde fjorden (Milford Sound, Doubtful Sound) en wat wildkamperen. Landschap is ruig en leeg behalve;  schapen, schapen, schapen…  Weer blijft zeer wisselvallig;  ’s-ochtends bij bungyjumpen volle zon, s’-middags en ‘s-avonds zware regenval, en zoals we vanochtend constateerden: ‘s-nachts zelfs wat sneeuw (en het is pas nèt herfst). Je kunt hier dus inderdaad 4 seizoenen in een dag meemaken.

1. Ella:
    3 maart 2014
    Supercool! Zowel de bungyjump als de zipride.
  2. Corien:
    3 maart 2014
    Heel leuk om allemaal te lezen lieverds. Fantastische foto's.
    XXX Corien
  3. Atie:
    3 maart 2014
    Geweldig om al jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te bekijken. Fijn dat het met Alex ook zo goed gaat. (Dikke knuffel voor hem) Groetjes Harry en Atie.
  4. Kitty:
    3 maart 2014
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Ben weer helemaal terug in Nieuw Zeeland! Vergeet het Abel Tasman Park niet, dat is echt heel mooi! Veel plezier bij de sounds, echt een natuurwonder. Vergeet je regenjas niet!