Alledaagse dingen

5 maart 2014 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Het leven in ‘ons beest’ gaat wennen, langzamerhand ontstaan er allerlei  routines.

Inchecken op campings
Na aankomst  melden bij de receptie (we bellen vaak even vooraf om een goede plek te krijgen), kopen van een internetkaart (nergens gratis, beveiligde wifi), zoeken naar je plek( hopen dat die dan niet al is ingenomen (is ons al twee keer gebeurd), parkeren en proberen redelijk waterpas te gaan staan, camper aansluiten op elektra, gaskraan open, water bijvullen maar vooral ook zoeken waar de speeltuin is…

Boodschappen en koken
Zo om de dag worden er boodschappen gedaan. Prijzen vallen best mee. We gaan voor de aanbiedingen  en specials en houden het vooral simpel.  Boodschappen gaat nu ook wat sneller, in het begin ben je vooral veel tijd kwijt met uitzoeken wat wat is… maar ik (Inge) vind het ook leuk om langs de schappen te lopen en naar het aanbod te kijken… waar mogelijk laat ik Maarten en Alex daarom ‘thuis’. ‘Me-time’ in de supermarkt!

De camper heeft een koelkast(je) met vriesvak en met wat slim stapelen krijg je er best een hoop in. Op het menu staan naast natuurlijk spaghetti ook kip, worstjes, hamburgers (voor Alex met broodje), spinazie aardappeltjes, puree,  rijst, salades (oh wat is de avocado hier lekker), spinazie, boontjes, doperwtjes… en in de categorie fruit zijn mango, kiwi en kleine appeltjes favoriet.

Avondrituelen
Slapen: tja, dat doen we vooral laat. Alex slaapt vaak tijdens het rijden en is dan ’s avonds natuurlijk niet meer moe. We eten op zijn ‘zuiders’, dus  sowieso al laat, vaak pas rondom 20:30 uur. Dan gaan de mannen nog samen douchen en heb ik de camper even voor mezelf. Dus de kleine ligt er pas zo rond 22.00 uur in.

Wij ‘werken’ dan nog een uurtje op de PC: route, overnachting, activiteiten, weersverwachting, e-mail, financiën, weblog… (zie je wel, werken dus!).  Maar voor we dan kunnen gaan slapen moet het zitgedeelte omgebouwd worden tot bed. Een klusje van ongeveer 10 min. Maar dan heb je ook wat: een giga-groot bed dat best comfortabel is.

Ik (Inge) had als voornemen tijdens deze vakantie weer meer te gaan lezen en had daarom 18 (!) boeken gedownload op mijn e-reader. In de maand die we nu onderweg zijn ben ik ¾ in het boek van André Kuipers over zijn verblijf in de ruimte (qua reizen is er altijd baas boven baas! ) dus het tempo moet rap worden opgevoerd.

Uitchecken op campings
10 uur is vaak uitchecktijd. Dus de wekker gaat om 8.00 uur. In de tijd dat ik ga douchen maakt Maarten van ons ‘slaapvertrek’ weer het zitgedeelte. Het weer en de route worden gecheckt. Autostoeltje voor Alex weer op zijn plek gezet, snel ontbijt en wegwezen.  Zo nodig nog even langs het dumpstation om afvalwater af te voeren en de septic  tank te legen.

Onderweg
Omdat Alex helemaal achterin de camper zit en we tijdens het rijden niet telkens naar achteren kunnen lopen, krijgt hij vooraf een aantal potjes met wat rozijntjes, water, rijstwafel, appel, boterham. Businessclass dus! Bovendien heeft hij met Kerst een Mobigo spelcomputer gekregen en daar wordt flink op gespeeld. De spelletjes blijken ook leerzaam want tot onze verbazing herkent hij nu al flink wat letters en cijfers. Maar ook vaak genoeg zit hij uitgebreid om zich heen te kijken, of roept ie wat hij ziet (we zitten voorin, ongeveer op de motor, dus het is wat lawaaiig) of zit liedjes te zingen (al dan niet met eigen tekst). En dan wordt het plots helemaal stil en is hij met een stukje brood nog in de ene hand en met zijn computer in de andere in slaap gevallen.

De tussenbalans..
Ja, het is wennen aan de kleine ruimte met zijn drieën (zeker als het weer  niet optimaal is, zoals de laatste dagen) maar de routines helpen om het gezellig te houden. Elk heeft zijn taken – ik laat het rijden vooralsnog aan Maarten over - en alles heeft zijn vaste plek gekregen.  Alex vindt het allemaal prachtig. Hij helpt goed en graag mee met alle klusjes die bij het camper leven horen.  Hij speelt rondom de camper, sprokkelt hout voor het kampvuur (fantasie want bijna overal fireban), verzamelt steentjes, dennenappels enz.

We zijn er nog niet uit of het reizen per camper nu de meest ideale vorm is. (dus daar komen we over een paar weken nog wel op terug :-). Voordelen zijn in ieder geval :

• spullen hebben een vaste plek, niet steeds in- en uitpakken.
  • bij elke stop toegang tot je eigen spullen, boodschappen, koelkast… dus tussendoor lunchen
  • warm water, magnetron, koelkast, vriesvak, dvd speler, bergruimte, wc, het valt niet tegen.
  • elke avond ons eigen bed.
  • mogelijkheid om ‘comfortabel’ vrij te kamperen  (maar dat moeten we nog gaan proberen…)

Nadelen zijn er beslist ook:

• het is bepaald duurder dan de combo huisjes en huurauto’s, dus voor ’t geld moet je ’t zeker niet doen
  • de beperkte ruimte en het continu ‘verherbouwen’.  Zo is douchen in de camper eigenlijk geen reële optie dus je bent nog steeds aangewezen op de gemeenschappelijke voorzieningen (en de douchemuntjes) die overigens zonder uitzondering schoon en warm zijn.
  •  je verliest behoorlijk wat mobiliteit want als je camper eenmaal staat ga je niet meer zo makkelijk weg. Vergt dus wat plannen en  zo veel  mogelijk zaken ‘en route’ bezoeken . Wij hebben gelukkig fietsen achterop waarmee de mobiliteit wat wordt vergroot.

1. Gritte:
    5 maart 2014
    Lieve Inge, Maarten en Alex,

Ik geniet van al jullie reisverslagen. Het klinkt prachtig allemaal. Blijf genieten en vooral schrijven. Dan reis ik een beetje met jullie mee.

Liefs van Gritte
  2. Jolanda:
    5 maart 2014
    Helemaal eens met Gritte. Geniet er goed van en blijf schrijven. Wij blijven volgen. Leuke foto's zo krijg je een beeld bij t verhaal. Vl. Daar down under.
  3. Yves:
    7 maart 2014
    Er is er hier ééntje die bij het lezen van dit alles steeds meer haar arm in mijn zij plant en haar vriend probeert duidelijk te maken dat ie misschien toch maar eens dat voor hem hollands aandoende 'camp & treck' reis idee in overweging moet nemen :)