Pasen in Perth

21 april 2014 - Perth, Australië

Bij terugkomst in Auckland hebben we wat last van slecht weer; regen en harde wind.  Er komen weliswaar geen cats en dogs maar wel boomtakken naar beneden. Herfstweertje zullen we maar denken ;-). Even thuisblijven is overigens geen straf want we hebben een zeer comfortabel (lees; afwasmachine) appartement niet ver van het centrum en het geeft ons wat gelegenheid om ons plan voor Oz wat verder uit te werken.

Als het weer verbetert doen we alsnog wat uitjes, w.o. Devonport (het ‘dorp’ aan de overzijde van de baai, de Skytower (de jump ziet er inderdaad doodeng uit) en het Voyager maritieme museum (met exposities over de immigrantenschepen en het winnen van de America’s cup).  Heel fraai allemaal maar ons hart gaat niet sneller kloppen van de stad (in tegenstelling tot Wellington).

Opvallend is de nadrukkelijke aanwezigheid van Aziaten (veel meer nog dan de aanwezigheid van Pacific Islanders). Je komt ze overal tegen: ze studeren op de universiteit maar runnen ook de vele Aziatische restaurants. Slecht eten in Auckland is dan ook vrijwel uitgesloten :-)

Onze vlucht naar Perth op Goede vrijdag gaat in twee etappes; Auckland naar Melbourne en Melbourne naar Perth. Al met al zijn we weer 14 uur onderweg, maar het gaat voorspoedig en geroutineerd. Ik zelf creëer wat stress door mijn telefoon in het vliegtuig te laten liggen (maar die is weer terug, well done Qantas!). Op onze vlucht overigens een kind dat onophoudelijk krijst en huilt. De arme ouders kijken wat hulpeloos rond. Doet ons weer beseffen hoeveel geluk we hebben met Alex want die ondergaat het vliegen blijmoedig. Ook dankzij Inge die een onuitputtelijke voorraad spelletjes en verrassingen heeft.

Inmiddels zijn we aangekomen in Perth, de hoofdstad van West Australia (WA) voor misschien wel het meest spannende gedeelte van onze reis, want over enkele weken gaan we met onze bushcamper de outback in. En die outback is groot, heel groot:  in WA (ongeveer 2x zo groot als Z-Afrika) wonen in totaal ca. 2,5 miljoen mensen. Hiervan ca. 2 mln. in Perth. De rest van WA is dus nogal leeg (en dat is nogal een understatement).

Perth zelf is de meest afgelegen grote stad ter wereld en ligt ongeveer even ver van Bali als van de oostkust van Oz af (!). Het is een welvarende stad dankzij de grondstoffen en mijnbouw. Ook relevant: Perth is zo ongeveer de meest zonnige stad van Australië. De zonnebrand gaat hier dan ook per liter ;-).

Voor de eerste dagen hebben we een (gewone) auto en een huisje op een holiday park. Kunnen we nog even van de ruimte genieten en het is aanzienlijk goedkoper dan de stad zelf. Want Perth is nogal aan de prijs; dat is dan weer de prijs van de welvaart?

In Perth bezoeken we o.a. Cottesloe beach en het Western Australian Museum met een expositie over dinosaurussen (die bewegen!). Alex vindt ’t heel spannend (terecht), maar machtig mooi (ook terecht!). Verder regelen we wat praktische zaken. Zo schaffen we nieuwe telefoonkaarten aan, walkie talkies, en een antenne voor ons bakkie dat we nog over hebben van Amsterdam-Dakar. Ook gaan we op zoek naar een adres voor een 4WD training.

Morgen vertrekken we voor een week naar Margaret River, voordat we terugkomen in Perth om onze bushcamper op te halen.