Cocoonen in Margaret River

26 april 2014 - Cowaramup, Australië

Margaret River ligt in het uiterste Zuidwesten van WA en geldt als een toeristische trekpleister. Het gebied is een combinatie van wijngaarden, bossen en stranden. We hebben ook hier een huisje gehuurd op een vakantiepark bij een farm. Alex kan dus helpen met het voeren van de beesten en vanwege de paasvakantie is het vol met andere kinderen.  En natuurlijk is er een springkussen…

Vanuit Margaret River ondernemen we diverse tochtjes; naar de mooie grotten in de omgeving (Lake Cave) en ook naar Hamelin Bay, waar de stingrays tot aan het strand zwemmen en je ze met de hand kunt voeren (gouden tip van een local!). Verder een bezoek aan de vuurtoren van Cape Leeuwin (wel op de paden blijven vanwege de slangen) en een bezoek aan de schitterende stranden in de omgeving ( maar niet te diep het water in vanwege de haaien). Is er hier iets wat niet bijt? :-)

Ook ANZAC-day gaat niet onopgemerkt aan ons voorbij want we bezoeken de kleinschalige parade en plechtigheid in Margaret River.  Deze vinden overigens overal in Australië en NZ plaats. In zekere zin vergelijkbaar met veteranendag en 4/5 mei. Mooi om mee te maken en te zien dat ook vele jonge mensen en gezinnen de herdenking bijwonen.

Verder zijn we heerlijk aan het cocoonen maar sporadisch volgen we het nieuws en lezen we wat kranten. Nieuws dat de mensen hier bezighoudt;

• de royal tour; er bestaat net als in NZ, waar ze voor de gelegenheid zelfs een serie postzegels hebben uitgegeven (!), een grote fascinatie voor het Britse koningshuis. Dus de jurken van Kate en de slaapjes van Baby George worden uitgebreid besproken.
  • het vangen van grote  haaien voor de kust van WA (nav een aantal spraakmakende shark attacks). De weerstand hiertegen neemt toe, maar overheid WA zet voorlopig nog door vanwege negatieve effect op toerisme.
  • ANZAC omdat het dit jaar 100 jaar geleden is dat het Australian and New Zealand Army Corps (ANZAC) werd gevormd vanwege WO I.  Bijdrage van beide landen was (onevenredig) groot; 30-40% van de mannen was vrijwillig onder de wapenen voor een oorlog ver van huis!

Ongemerkt rijden we de nodige afstanden. Teller staat binnen een week alweer op kleine 1000 km.  Als we daar eerdere kilometers bij optellen komen we op ruim 6300 km. En het èchte kilometervreten gaat pas nu beginnen!

Iedereen een fijne Koningsdag!