On the road naar Abel Tasman

13 maart 2014 - Kaiteriteri, Nieuw-Zeeland

Onze overtocht naar het Noordeiland (Picton-Wellington) is geboekt voor maandag de 17e. Nog even kijken of dat gaat lukken, want er komt vanuit de Pacific een orkaan onze kant op (Lusi!). Schijnt dit weekend in het noorden aan land te komen en dan naar het zuiden te gaan, dus dat is even spannend.  Auckland schijnt overigens direct in de baan te liggen. Ramen en luiken dicht daar!

Voordien gaan we nog naar Abel Tasman, naar verluidt het mooiste National Park van het zuid-eiland. Dat is best een eindje rijden want hoewel afstanden niet vergelijkbaar zijn met Australië, is het terrein bergachtig en dus bewegen we langzaam.  Temeer er overal one lane bridges zijn (dus verkeer moet om en om de brug over)  en er wegwerkzaamheden plaatsvinden.

We mogen blij zijn als we een gemiddelde van 50 km/h halen waardoor een ritje van 300-400 km toch nog een hele dag kan duren. Heeft echter geen enkele zin je er druk over te maken, dus we stellen ons erop in, amuseren ons met de originele verkeersborden, en groeten enthousiast alle wegwerkers (zouden we dat in NL ook doen?).  Geluk is een goede cappuccino (en een coffeecup holder)!

Gisteren van Greymouth naar Murchinson gereden; over de kustweg  zeggen we niets meer,  maar top 10 volgens LP. ;-)  Onderweg een stop in Punakaiki bij de pancake rocks en Murchison waar NZ’s langste hangbrug is. En waar een hangbrug is, is een flying fox, dus Inge en Alex naar beneden.  Alex- heel dapper- op zijn verzoek in een eigen stoeltje!

Kan ik natuurlijk zelf ook niet achterblijven. Want hij moet wel tegen me op blijven kijken (op deze leeftijd in ieder geval nog wel :). Dus nog even als ‘superman’ er achteraan.  Gestopt bij kleine camping onderweg. Langs de rivier dus we kunnen weer steentjes gooien, een favoriet tijdverdrijf van Alex.

Vandaag van Murchison naar Kaiteriteri (ze blijven lastig die Maori- namen) aan de zuidkant van Abel Tasman. Goudgeel strand, ondiep water en zon, zon, zon. Emmertjes en schepjes weer dus ! En een beetje paddleboarden. Morgen gaan we met een watertaxi wat dieper het park in om daar te wandelen en te zonnen in één van de vele baaien met azuurblauw water. En dan maar afwachten wat het weer verder doet..

1. Michel Buyls:
    14 maart 2014
    Ik heb nog eens alle video's bekeken, geweldig. Voor het eerst heb ik Inge zo hard horen roepen. Alex kan echt fier zijn op zijn pa en ma !
  2. Maaike:
    15 maart 2014
    een grote speeltuin die reis van jullie. ..wat een gafe dingen ondernemen jullie... "pluk de dag" is bijna een understatement haha
    hier alles goed..kleine maud is na kort ziekenhuisbezoek van paar dagen weer thuis.Klein virusje en verstopte luchtwegen. en ze moet nog flink aankomen (welke vrouw wil dat ??). geniet nog van de reis en avonturen. .alex boft maar ! liefs m &m