Fox & Franz Josef Glacier

10 maart 2014 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Inmiddels doorgereden van Wanaka naar Fox Glacier aan de westkust en eerlijk gezegd.. we weten het niet meer.. wat nu de best driving road is, want ook nu worden we weer verwend. Schitterende route door de bergen en langs de meren en vervolgens door het regenwoud. Regenwoud? Ja zeker en dat is ook niet direct iets wat je in NZ verwacht.  NZ blijft ons qua landschap verbazen.

De westkust is zo mogelijk nog desolater dan Fjordland en je komt in een uur slechts enkele auto’s tegen.  Voeg NZ dus maar rustig toe aan de landen met ‘the great outdoors’ En bij de great outdoors horen cowboys. We hebben ze al aan het werk gezien; het veedrijven gebeurt met pick up trucks (utes) en honden. De utes ‘duwen’ het vee op en de honden springen waar nodig van de utes af om het vee tot de orde te blaffen als het dreigt af te dwalen.

Ze hebben zelfs rodeo zoals we toevallig ontdekten toen we Wanaka uitreden; de nationale kampioenschappen en dat was in alle opzichten een feestje; continu entertainment (bull riding wel heel erg stoer!), goeie happen en ongedwongen sfeer.  Alex helemaal los op de bungytrampoline; “papa jij hebt bungyjumpt, ik ook bungyjumpt”. Wil zijn filmpje nu ook op de website…

Morgen kayakken op het meer met een gids. Alex krijgt zijn eigen seat (tussen ons in) en peddel (!). Met wat geluk klaart het op en hebben we uitzicht op Mt Cook en de gletsjers. Want vandaag is het laaghangende bewolking. We kunnen ten slotte niet allemaal die ouderwetse Hollandse winterzon hebben…

Overigens prima wandelweer, dus met Alex in de rugdrager (gaat nog nèt) zijn we naar de basis van de Fox glacier gelopen. De gletsjer gaat bijna naadloos over in het regenwoud, een unieke combinatie en een pittige wandeling (of ‘tramp’ zoals ze hier zeggen). Om af te koelen de private family spa op onze camping geboekt. In het regenwoud natuurlijk….

P.S. Inmiddels aangekomen in Greymouth aan de westkust. Camping aan het strand. Prima plek maar wat ze er niet bij vertelden is dat de camping direct in het verlengde ligt van de runway van het locale vliegveld.  Vakantieman…!! :-)

1. Mireille:
    11 maart 2014
    Lieve Maarten Inge Alex

Wat hebben jullie een geweldige tijd! Erg leuk om jullie belevenissen te lezen en wat stoer voor jou Maarten om te vliegen.

VAndaag hebben we het pakje ontvangen uit new Zeeland. Heel erg attent van jullie

Geniet ervan en we houden contact

Gr mireille
  2. Nathalie en Peter:
    13 maart 2014
    Leuk om jullie avontuurlijke verhalen te lezen, en vooral het filmpje van de bungee-jump en de looping waren "mega"!!!
    Vol bewondering hebben we het bekeken. Zo'n bungee-jump is wel "my worst nightmare" maar blijkbaar heeft Maarten ervan genoten. Dikke xxx vanuit het zonnige België!!!