Moederdag in Monkey Mia

13 mei 2014 - Shark Bay, Australië

Het noodweer van de afgelopen dagen is voorbij en alles is weer zoals ’t hoort;  blue skies, open roads en red earth. We zijn inmiddels in Coral Bay in de regio Pilbarra, zo’n 1100 km ten noorden van Perth.

Just in case hebben we in Kalbarri voor één nacht een cabin genomen en dat was een wijs besluit, want het was bar en boos; de hele nacht heeft het gehoosd (in een gebied waar normaliter nauwelijks regen valt), waardoor er opnieuw wegen zijn ondergelopen en afgezet. De outback ondergaat door deze regenval wel een metamorfose en overal duiken spontane groenstroken op. De outback op zijn mooist!

Per saldo hebben we onze plannen échter nauwelijks hoeven wijzigen. Ook in Kalbarri hebben we - net voor de boze bui - nog in het national Park kunnen rondtoeren.  Adembenemende ruige natuur. Vervolgens in één ruk doorgereden naar Shark Bay dat gelukkig net bereikbaar bleef. Wel belangrijk om wegcondities  voor vertrek en onderweg te checken bij roadhouses en ranger stations.

Shark Bay is world heritage en niet zonder reden; het wemelt er van de haaien (ja duhh), schildpadden, dugongs en dolfijnen; Bovenaan de lijst met attracties staat Monkey Mia waar de dolfijnen dagelijks naar het strand komen voor hun ontbijt.  Inge beleeft een zeer bijzondere moederdag; een luxe brunch aan het strand terwijl de dolfijnen majestueus voorbijglijden. Uitslovers! Ze mag er zelfs één voeren. We blijven er twee dagen en genieten even van het vegeteren ;-). Maar geen haai te bekennen… (behalve in het nabijgelegen Ocean Park).

Vervolgens beginnen we aan de grote trek naar Coral Bay bij het Ningaloo reef, de evenknie van WA van het Great Barrier Reef, waar we willen we snorkelen met de (volstrekt ongevaarlijke) whalesharks die in deze tijd in groten getale langs de kust trekken. Schijnt een haast religieuze ervaring te zijn om deze dieren up close te zien.

We maken onder meer een tussenstop op Hamelin Station, een sheepfarm van zo’n 500.000 ha. Say again? Prachtige bushcamping met tea time met de boer en de overige reizigers. En contact met andere reizigers en gelijkgestemde zielen is altijd leuk.

Zoals Clare & Cam, een Australisch stel dat huis en haard heeft opgegeven en nu samen met hun 3 kinderen door Australië reist…. Indefinitely.  Met hen brengen we enkele dagen door. Wij vinden hun verhaal zeer inspirerend (zie link) maar voor ons een tikkeltje te wild en gewaagd. Bovendien, we hebben beide een superleuke baan.

Nu maar duimen voor die walvishaaien ...

1. Michel Buyls:
    16 mei 2014
    Nog goed dat je van de haaien wegbleef ! Of ze waren bang van jullie ? Die beesten lusten je rauw ! Heel anders met dolfijnen, maar dat zijn softies.
  2. Anandi:
    21 mei 2014
    Lieve Inge, Maarten en Alex

gewoon even een berichtje om te laten weten dat ik af en toe jullie belevenissen doorlees op de weblog, wat een prachtige avonturen allemaal! Liefs, Anandi
  3. Anandi:
    21 mei 2014
    PS Robbert en ik hebben tijdens onze huwelijksreis het geluk gehad om met een whaleshark te mogen snorkelen, inderdaad ontzettend bijzonder om mee te maken. Hoop dat jullie ze ook gezien hebben
  4. Nicoline:
    22 mei 2014
    hi hi, een berichtje om te laten weten dat ik het super vind om jullie zo te mogen volgen, wat een gave foto's/belevenissen!
    Helaas kan ik geen foto uploaden om te bewijzen dat we de afdelingsborrel in stand houden (nou ja het kan altijd beter :-)) maar we doen ons best!
    Nog heeeeel veel plezier, groetjes Nicoline
  5. Ella:
    26 mei 2014
    Blijft leuk om te volgen! Geweldige ervaringen en belevenissen allemaal. En gave foto's.