Losse Flodders 3

9 april 2014 - Auckland, Nieuw-Zeeland

• Misschien leuk om te vermelden dat – nadat vorige week bij jullie de zomertijd is ingegaan - wij het afgelopen weekend op de wintertijd zijn overgeschakeld. Het tijdsverschil met NL is nu nog ‘slechts’ 10 uur (in ons voordeel). Maar dat gaat veranderen!.
  • De sterrenhemel is hier overweldigend, ook in de steden. Heb Alex onlangs uitgelegd dat je alleen in het Zuidelijk halfrond het Zuiderkruis kunt zien en heb hem dat ook aangewezen (denk ik). Dat is blijven hangen want onlangs  zei hij – staande in de deuropening – opeens heel wijs; “papa, indien ik me niet vergis (!), is dat het Zuiderkruis”. . Ben eigenlijk nog het meest trots op zijn taalgebruik.
  • Overal in NZ kom je ze tegen; de onderscheidingen. “Best voted”, “multi award winning”, winner outstanding … (whatever). Alles en iedereen heeft wel een prijs(je) waardoor het onderscheidend vermogen en de wervingskracht wat verloren gaan. Wat we wel sympathiek vinden is de aanduiding ”100% KIWI owned”, want die moet je anders met een kaarsje zoeken
  • Vraag die we eerder opwierpen was; is zo’n camper nu de ideale manier van reizen? Na 7 weken luidt het oordeel: ja, mits je veel verplaatsingen doet en je ruimte hebt (dus beslist één maatje groter nemen). Zo doende profiteer je maximaal van de sterke punten: niet telkens in-en uitruimen, self sufficient zijn. Is er dan niets meer te wensen? Toch wel: cruise control zou heel fijn zijn èn een echte hoorn, ipv dat lullige toetertje.
  • Je komt ze regelmatig tegen: zgn. honesty boxes, vaak in de vorm van een ton of iets vergelijkbaars. Je treft ze bijvoorbeeld aan bij fruitstalletjes maar soms ook bij ‘snoeptrommels’ bij events of bij speeltuinen (tbv het onderhoud). De ‘vertrouwens-filosofie’ in zijn meest rudimentaire verschijningsvorm. En het mooie is dat dat vertrouwen ook niet wordt geschonden! 

1. Corien:
    10 april 2014
    Weer superverhaal, ehhhhh als ik me niet vergis!xx
  2. Jacqueline:
    12 april 2014
    Tja, vooral op het zuidereiland leek de tijd zo'n 40 jaar terug te zijn. Weinig criminaliteit en zoals bij ons vroeger een open voordeur! Zal helaas daar ook gaan veranderen vrees ik!
    Veel plezier in downunder!
  3. Henny en Henk:
    13 april 2014
    Een mooi verslag en ik weet dat jullie prachtige zandkastelen
    kunnen maken, want dat deden ook in Voorburg!
  4. Schip:
    14 april 2014
    What's next? Papa, samen zandkasteeltje bouwen, noblesse oblige!