Hollands glorie in Fremantle

28 april 2014 - Fremantle, Australië

Terugkomende van Margaret River bezoeken we in Bunbury het Dolphin Discovery Centre. In de baai huist een aantal wilde dolfijnen en die komen en met grote regelmaat met de gasten spelen. Helaas geen geluk, maar in Monkey Mia meer in het noorden krijgen we een tweede kans.  Met een bezoek aan Fremantle sluiten we ons verblijf in het zuid-westen af.

Fremantle is de havenstad van Perth. De Fremantle Prison is UN World Heritage en een rondleiding is zeer de moeite waard. De  gevangenis is in 1850 gebouwd door gedeporteerde Engelse gevangenen, direct na hun aankomst (welkom in Oz!).  Pas in 1982 (!) kwam er elektriciteit in de cellen en tot aan de sluiting in 1991 moesten de gevangenen (door de jaren heen zo’n 350.000) het doen met emmers (!). De stank en de kakkerlakken waren naar zeggen niet te harden, om nog maar te zwijgen van temperaturen van 50 graden+.

In Fremantle ligt ook de “ Duyfken” afgemeerd, een Australische replica van het eerste (Nederlandse) schip dat ooit  de Australische kust heeft aangedaan (eat your heart out James Cook!).  Je kunt er ook op meezeilen. Vlakbij de zogenaamde  Shipwreck Galleries met een aparte eregalerij voor alle Nederlandse schepen die minder geluk hadden. Meest bekende natuurlijk de Batavia.

In de diverse dollarshops hebben we allerlei meuk voor de outback gekocht: coolerbags , vliegen netjes, en meer van dat soort zaken . En we hadden al een grote McGyverbox met allerlei snuisterijen; touw, DUC-tape, wasknijpers. Ons grootse probleem is hoe we straks alle bagage wegstouwen. Morgen gaan we onze bushcamper ophalen en overmorgen doen we 4x4 training (video!). Paasvakantie is dus echt voorbij ;-)

1. Corien:
    3 mei 2014
    Hoi lieverds, het wordt eentonig, maar ik heb weer genoten van jullie verslag! Geniet! XXX